Zuid-Afrikaanse Circustent

“Het Zuid-Afrikaanse politieke landschap is net een circus. Het enige wat we nog missen, is een hele grote tent,” zo merkte een kennis op. Hij reageerde op het kat-en-muis-spelletje tussen twee oppositiepartijen: De Democratic Alliance (DA) van Helen Zille en Agang van Mamphela Ramphele.

Vorige week sloegen de twee partijleiders hun handen nog ineen. Agang (“Laten we bouwen”) zou zich bij de DA voegen, om zodoende met de grootste oppositiepartij één front te vormen tegen het ANC van Jacob Zuma. Ramphele werd vervolgens benoemd tot presidentskandidaat van de nieuwe constructie. Dit hield in: Indien (D)Agang de Zuid-Afrikaanse verkiezingen van 2014 zou winnen, dan zou zij – en niet DA-leider Helen Zille – verder gaan als president.

Zo gezegd, zo gedaan.

De pret duurde maar een dag of vijf. Al vóór het weekend liet Ramphele doorschemeren dat ze zonder meer DA-presidentkandidaat wilde zijn, maar dat zij geenszins van plan was om lid te worden van de partij. Volgens haar was het daarnaast niet de bedoeling dat beide partijen samen zouden aan.

Inmiddels is het maandag. De scheidingspapieren zijn inmiddels ondertekend. Zuid-Afrika, nog maar net bekomen van de huwelijksaankondiging van vorige week, is redelijk de kluts kwijt.  “Zuma lacht vast in zijn vuistje,” merkte mijn kennis op via Facebook. “Eindelijk is het eens de oppositie, en niet het ANC, die er een zooitje van maakt.”

Deze blog is ook te lezen op mijn website
>> Volg mij op Facebook en Twitter! <<

3 thoughts on “Zuid-Afrikaanse Circustent

  1. Zo erg jammer. Vorige week was ik ZO blij over dit hoopvolle samenwerking. Ik blijf hopen. Press release van Ramphele geeft nog hoop. Negatieve reacties op FB zijn vreselijk en geeft Zuma te veel. Ego’s op zij en Zuid-Afrika boven Dames!

    • Het is ook erg jammer. Maar MamRam staat bekend om impulsieve reacties en beslissingen. Ze is blijkbaar nogal wisselvallig. Ik snap best wel dat de DA zo iets heeft van: je kan niet van twee walletjes eten (én onze kandidaat zijn zonder lid te willen worden én je eigen partij leiden). We zien wel hoe het afloopt. Ik denk dat veel mensen niet veel vertrouwen meer hebben in Agang / MamRam en ik kan ze helaas geen ongelijk geven.

Leave a comment